ads

Książkę : Historia filozofii część druga

Ta książka zajmuje się historią starożytnej filozofii i filozofów, ich teoriami, słowami i starożytnymi ideami, od historii filozofii średniowiecznej po filozofia nowożytna do 1830 roku.

Książkę : Historia filozofii część druga
  • Rozmiar pliku : 1.6MB
  • Numer stron : 193
  • Autor : Władysław Tatarkiewicz


Wyciąg z książki :

SPINOZA
   Między systemami filozoficznymi XVII w. system Spinoza był monistyczny: pokonał przeciwieństwo ducha i materii, chociaż nie zredukował ducha do materii ani materii do ducha.
   ŻYCIE. Benedykt (lub Baruch) Spinoza (lub Despinoza, d'Espinoza, De Spinoza żył od 1632 do 1677 roku; pochodził z żydowskiej rodziny osiadłej w Holandii i całe życie spędził w tym kraju. Nauki pobierał w szkole żydowskiej, gdzie już się zetknął z filozofią, mianowicie z doktrynami średniowiecznych Żydów, m. in. Majmonidesa i kabalistów. Dopiero po 1654 r. poznał łacinę i język grecki; wówczas zaczął studiować dzieła scholastyki chrześcijańskiej oraz rozkwitające wtedy nauki przyrodnicze; szczególny wpływ wywarł nań Kartezjusz. 
 Za nieprawowierne poglądy został odtrącony przez współ-wyznawców, a od 1656 r. wyłączony zgminy i wyklęty. Odtąd żył w odosobnieniu, obcując z małym tylko gronem przyjaciół, całkowicie oddany nauce. Poza studiami teoretycznymi zajmował się szlifierstwem. Mieszkał najpierw w Amsterdamie, potem w Hadze. Powołanie na katedrę do Uniwersytetu Heidelberskiego (1673) odrzucił, nie chcąc niczym krępować swej niezależności. Umarł w młodym wieku. Liczne świadectwa przedstawiają go jako prawdziwego mędrca, opanowanego, pogodnego i łagodnego, bezinteresownie poświęcają-cego swe życie wiedzy.
   PISMA. Jedynie dwie prace Spinozy ukazały się za jego życia: Renati des Cartes Principiorum philosophiae pars I et II, morę geometrico demonstratae, 1663, i Tractatus theologico-politicus, 1670. Pierwsza referowała poglądy obce, druga dotyczyła spraw pozafilozoficznych. Filozoficzne jego pisma ogłoszone zostały dopiero pośmiertnie i anonimowo, pt. B. d. S. Opera Posthuma, 1677.
W wydaniu tym zawarte były: Ethica ordim geometrico demonstrata, Tractatus de intellectus emendatione (wczesny, pisany zapewne przed 1662 r.) i Tractatus politicus (pisany przed samą śmiercią, nie ukończony). W blisko dwa wieki później, w 1852 r., odnaleziono w holenderskim przekładzie jeszcze jedną rozprawę Spinozy, Krótki traktat, czyli Tractatus de Deo et homine eiusc/ue felicitate (pisany zapewne między 1658 a 1660). Najważniejszym dziełem jest Etyka, zawierająca nie tylko filozofię moralną, ale cały system Spinozy; w zasadniczej koncepcji wytworzona w latach 1652- 1665, była opracowywana i ulepszana aż do śmierci autora. Traktat o ulepszaniu umysłu jest epistemologicznym przygotowaniem do systemu Spinoza.
   Przodkowie. System Spinoza miał dwa główne źródła: z jednej strony odwieczną panteistyczną metafizykę (której Spinoza nie znał z pism twórców i klasyków, takich jak Plotyn, Eriugen czy Bruno, ale, lecz późnych, przeważnie żydowskich jej przedstawicieli), z drugiej zaś - Kartezjańską teorię poznania i mechanistyczne poglądy nowożytnego przyrodo-znawstwa. Do nowych idei, które oddziałały na Spinozę, należały poglądy Hobbesa; one to nadały filozofii Spinozy naturalistyczny odcień. Panteistyczną metafizyka była wszak-że osią poglądów Spinozy, wobec niej idee naukowe XVII wieku zajęły miejsce służebne.
  Filozofia Spinozy była jednym ze średniowiecznych nawrotów w XVII wieku: po kartezjanach, którzy odnowili augustianów, Spinoza odnowił panteizm heterodoksyjny. Kartezjanie połączyli naukę nowożytną z tradycją średniowiecznej teologii chrześcijańskiej, Spinoza połączył ją z tradycją teologii żydowskiej.
Poglądy Spinozy miały ponadto jeszcze trzecie źródło. Spinoza zabierał głos nie tylko w sprawach ściśle filozoficznych, ale także i politycznych, był rzecznikiem wolności i tole-rancji. Otóż w tej działalności miał pobudkę i wzór w prądach wolnościowych panujących w XVII wieku w Niderlandach. Środowisko holenderskie wespół ze środowiskiem żydow-skim i z ogólnoeuropejskimi ideami XVII w. wydało złożoną doktrynę Spinozy.
   ROZWÓJ. Od początku swej pracy filozoficznej zajmował Spinoza tę samą zasadniczą postawę, ale stopniowo zmniejszał się w jego filozofii udział czynników mistycznych i wzmagał naturalistycznych, wpływ Hobbesa brał górę nad wpływami scholastyków, panteistów i kartezjan.
   POGLĄDY. Spinoza pojmował poznanie podobnie jak Kartezjusz: racjonalistycznie. Miarą prawdy i dla niego była jasność i wyraźność, a rozum, poznający w sposób jasny i wyraźny, był dlań jedynym źródłem prawdy. Do racjonalistycznej teorii poznania dostosował racjonalistyczną metodologię. Wyzna-wał ideę„powszechnej nauki", przejętą od Kartezjusza, i w Etyce dał naukę o świecie, Bogu, poznaniu i działaniu, opartą na wspólnych założeniach i tworzącą jeden naukowy system. Przejął również typową dla racjonalistów myśl, że matematyka jest wzorem nauki. Swą powszechną naukę wyłożył sposobem geometrii (morę geometrico) ; przyjąwszy pewne definicje i aksjomaty, na podstawie ich dowodził dalszych twierdzeń. Tak matematy-cznej postaci filozofia nie miała ani przed Spinoza, ani po nim. Filozofia Spinozy wyrosła na podłożu na wskroś osobistym i uczuciowym, ale usiłował i potrafił dać jej postać abstrak-cyjną, racjonalną i zupełnie bezosobistą.

Prześlij komentarz

0 Komentarze