ads

Książkę : Historia filozofii tom 1

Ta książka zajmuje się historią starożytnej filozofii i filozofów, ich teoriami, słowami i starożytnymi ideami, od historii filozofii średniowiecznej po filozofię XX wieku.

Książkę : Historia filozofii tom 1

  • Rozmiar pliku :  2MB
  • Numer stron : 251
  • Autor : Władysław Tatarkiewicz

Zawartość

Przedmowa do szóstego wydania/Przedmowa do ósmego wydania/Posłowie do pierwszego wydania/Filozofia i jej działy/Filozofia europejska i jej okresy/

CZĘŚĆ PIERWSZA: FILOZOFIA STAROŻYTNA : Poprzednicy filozofów

PIERWSZY OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ
Tales i początek filozofii/Jońscy filozofowie przyrody (Anaksymander i Anaksymenes)/Heraklit/Parmenides i szkoła elejska/Poprzednik: Ksenofanes; Szkoła: Melissos; Zenon z Elei; Gorgiasz; Szkoła megarejska./Empedokles/Anaksagoras/Demokryt i atomiści/Pitagorejczycy/Zestawienia/Zagadnienia filozofii w pierwszym jej okresie; Pojęcia i terminy; Bilans okresu; Chronologia;/Wydarzenia współczesne; Kwestie sporne.

DRUGI OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ :
Protagoras i sofiści/Sokrates/Uczniowie sofistów i Sokratesa/Cynicy; Cyrenaicy./Platon/Nauka o ideach; Nauka o duszy; Nauka o przyrodzie; Nauka o poznaniu; Etyka; Estetyka; Szkoła/Platona./Arystoteles/Logika; Filozofia teoretyczna; Filozofia praktyczna; Następcy Arysto-telesa./Zestawienia/ Zagadnienia filozofii drugiego okresu; Pojęcia i terminy; Bilans okresu; Chronologia; Wydarzenia/współczesne; Kwestie sporne.

TRZECI OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ
Stoicy/Fizyka; Etyka; Logika./Epikur i epikurejczycyEtyka; Fizyka; Logika./Sceptycy/Koniec filozofii hellenistycznej/Eklektyzm; Filozofia w Rzymie; Nauka w Aleksandrii./Zestawienia/Zagadnienia okresu hellenistycznego; Pojęcia i terminy; Bilans okresu; Chronologia; Wydarzenia/współczesne; Kwestie sporne.

OKRES KOŃCOWY FILOZOFII STAROŻYTNEJ
Filon/Plotyn i neoplatończycy/Zamknięcie: starożytny pogląd na świat

FILOZOFIA CHRZEŚCIJAŃSKA (W OKRESIE POPRZEDZAJĄCYM ŚREDNIOWIECZE)
Patrystyka/Gnostycy/Apologeci Wschodu/Orygenes/Opozycja przeciw Orygenesowi i jego wpływ: dzieje nauki o Logosie./Grzegorz Nysseńczyk Tertulian/Św. Augustyn/Teoria poznania; Teocentryczna metafizyka; Heteronomiczna etyka;/Koniec patrystyki/ Wschód; Zachód./Zestawienia/Zagadnienia filozofii wieków I-V; Pojęcia i terminy; Chronologią; Wydarzenia współczesne.


Wyciągi z książki

PIERWSZY OKRES FILOZOFII STAROŻYTNEJ (DO V W. P. CH)
   1. CHARAKTER OKRESU. Był to typowy okres powstania i rozwoju: zaczął się od najskromniejszych początków, od nielicznych zagadnień i niewyraźnych pojęć, i stop-niowo powiększał ich zapas i precyzję. Zakres filozofii tego okresu był jeszcze ograniczony; ze względu na temat była to filozofia prawie wyłącznie kosmologiczna, tj. zajmowała się kosmosem, zewnętrzną przyrodą; inne zagadnienia - psychologiczne, epistemologiczne, estetyczne, etyczne - jeśli traktowała, to tylko ubocznie. Dla prostych swych zagadnień próbowała różnych rozwiązań, aż wyczerpała bez mała wszystkie swe możli-wości. Filozofia pracowała wówczas sama, bez pomocy ze strony nauk szczegółowych, które nie były jeszcze uformowane. Co więcej, musiała te nauki zastępować; nie tylko wynajdy-wała ogólne zasady, ale jednocześnie musiała stosować je do wyjaśniania najszczegółowszych zjawisk, zwłaszcza tych, które najbardziej niepokoiły pierwotnego człowieka: astro-nomicznych i meteorologicznych.
  
   2. OŚRODKI FILOZOFII. Filozofia powstała na przełomie VII i VI w. p. n. e., nie w ma-cierzystej ziemi greckiej, lecz w koloniach, mianowicie w koloniach jońskich na wybrzeżach Azji Mniejszej. W drugiej zaś połowie VI w., mniej więcej w trzecim pokoleniu filozofów, ośrodek filozofii przeniósł się ze wschodnich kolonii do zachodnich, do Italii południowej (tzw. Wielkiej Grecji) i Sycylii, gdzie panowały plemiona doryckie. Przyczyny tej zmiany były natury zewnętrznej: to wojny perskie spowodowały zniszczenie miast jońskich, przerwały rozkwit naukowy Jonii i zmusiły do szukania nowego środowiska dla nauki.Były tedy dwa ośrodki w pierwszym okresie filozofii greckiej i już starożytni historycy rozróżniali dwa szeregi rozwojowe filozofii: joński i italski. Rozwijały się w różnych warunkach geograficznych i etnicznych - i w każdym z nich filozofia miała odmienny charakter. Filozofia jońska nawiązała do przedfilozoficznych umiejętności, italska zaś do wierzeń i mitów religijnych. Jonia i Wielka Grecja miały swój styl filozoficzny, pierwsza bardziej empiryczny, druga bardziej spekulatywny.


Prześlij komentarz

0 Komentarze