ads

Jezyk polski dla dzieci lat 12-13- czytaj i pobierz ksiazke za darmo

Jezyk polski dla dzieci lat 12-13- czytaj i pobierz ksiazke za darmo

jezyk polski dla dzieci lat 12-13 , Sprawdz swoje kompetencje po szesciu latach nauki (PRZEWIŃ W DÓŁ, ​​ABY PRZECZYTAĆ I POBRAĆ KSIĄŻKĘ ONLINE). >>KLIKNIJ TUTAJ, ABY UZYSKAĆ ​​WIĘCEJ POWIĄZANYCH KSIĄŻEK I ARTYKUŁY

Jezyk polski dla dzieci lat 12-13- czytaj i pobierz ksiazke za darmo
Jezyk polski dla dzieci lat 12-13- czytaj i pobierz ksiazke za darmo

Nazwa wydania : Maly leonardo
liczba stron :  50

przeczytaj książkę poniżej:






Pobierz ksiazke tutaj (pdf)

Ruzumienie tekstu:

Rodzaje rymów:
Rym krzyżowy (przeplatany) — odpowiedniki brzmieniowe znajdują się w zakończeniach wersów naprzemianległych: a b a b.
—Rym parzysty (styczny) — wiążący z sobą kolejne wersy układu: a a b b.

—Rym okalający (obejmujący) — odpowiedniki znajdują się w zakończeniach wersów przegrodzonych innymi rymującymi się wersami: a b b a.
Streszczenie
Podanie w skrócie formuły utworu albo zasadniczych myśli w dziele naukowym. Najważniejszymi cechami streszczenia są zwięzłość i rzetelność.

Narrator
Wprowadzona przez autora osoba opowiadająca w utworze epickim, nieidentyczna z twórcą dzieła. Narrator może być jednym z bohaterów utworu

Jezyk i style:

Rodzaje zdań (cel wypowiedzi)
• Zdania oznajmujące za ich pomocą powiadamiamy kogoś o czymś. Najczęściej kończą się kropką.

• Zdania pytające — pytamy o kogoś lub o coś. Kończą się znakiem zapytania.
• Zdania rozkazujące — wyrażają polecenie, prośbę, rozkaz. Kończą się kropką lub wykrzyknikiem.
• Zdania wykrzyknikowe — kończą się wykrzyknikiem.

Okolicznik
jest określeniem czasownika i w zależności od znaczenia może być okolicznikiem:
• czasu (śpi wieczorem);• celu ( idzie po zupę);• sposobu (chodzi ładnie);
• przyczyny (pękł ze śmiechu);• miejsca (mieszka w jaskini).

Rodzaje zdań (budowa)
• Zdania pojedyncze — zawierają jedno orzeczenie.
• Zdania złożone — zawierają więcej niż jedno orzeczenie.
— podrzędnie — jedno ze zdań składowych jest nadrzędne, drugie — pOdrzędne.
Zdanie podrzędne zastępujące przydawkę w zdaniu nadrzędnym nazywamy przydawkowym.
— współrzędnie — składają się ze zdań składowych równorzędnych. Dzielimy je na: łączne(spójniki: i, a, oraz, ani); rozłączne(spójniki: albo, lub, bądź, czy); wynikowe (spójniki: więc, dlatego, toteż); przeciwstawne(spójniki: ale, lecz, jednak).

Orzeczenie czasownikowe i imienne
• Orzeczenie czasownikowe — wyrażone jest czasownikiem w formie osobowej lub nieosobowej zakończonej na —no, —to.
• Orzeczenie imienne — składa się z dwóch części:
— łącznika, który najczęściej jest osobową formą czasownika: być, stać się, zostać;
— orzecznika, który jest wyrażony rzeczownikiem, przymiotnikiem, liczebnikiem lub inną częścią mowy.

Orzecznik wyrażony rzeczownikiem i przymiotnikiem:
Orzecznik wyrażony rzeczownikiem ma formę narzędnika (np. Janek jest harcerzem.). Orzecznik wyrażony przymiotnikiem ma formę mianownika (np: Ona jest piękna.).

Dopełnienie bliższe i dalsze:
-Dopełnienia bliższe przy zamianie konstrukcji zdania z czynnej na bierną stają się podmiotami (np. Janek pisze 1j2. List jest pisany przez Janka.).
-Dopełnienia dalsze nie mogą stać się podmiotami (np. Janek przygląda się mamie.).

Sposoby wyrażania przydawek:

Przydawka może być wyrażona: • przymiotnikiem (erzeczny chłopiec);
- zaimluem (lego ubranie); • rzeczownikiem (dom ojca);
- liczebnikiem (siódma pieczęć); • wyrażeniem przyimkowym (dom z cegły).

Formy dokonane czasowników :
Tworzymy je od form niedokonanych poprzez dodanie przedrostka (pisać — napisać, przepisać, dopisać, zapisać).

Czas przyszły:
- Czas przyszły czasowników dokonanych ma formę prostą (zapisze, przeczyta, zje).
- Czas przyszły czasowników niedokonanych ma formę złożoną (będzie pisał —będzie pisać, będzie czytał — będzie czytać, będzie jadł — będzie jeść). Sklada się ona ze słowa posiłkowego „być" oraz formy czasu przyszłego lub bezokolicznika.

Tryb przypuszczający :
Wyrażamy za jego pomocą przypuszczenie lub warunek. Charakterystyczną cechą trybu przypuszczającego jest obecność cząstki ”by". Może ona występować
po czasownikach — wówczas piszemy ją łącznie (pisałby, czytałby) lub przed (by pisali, by czytał). Uwaga, w formach trybu przypuszczającego przesuwamy akcent (pisałby, czytałby, zrobilibyście).

Strona czynna i bierna:
•Czasownik w stronie czynnej wskazuje, że podmiot oznacza wykonawcę czynności (np. Julia idzie do sklepu.).
•Czasownik w stronie biernej wskazuje, że podmiot jest przedmiotem czynności (np. Pożar został ugaszony przez strażaków.).

Zaimki rzeczowne :
Funkcją zaimków rzeczownych jest zastępowanie rzeczowników (np. Kazik jest świetnym piosenkarzem. Lubię go słuchać całymi godzinami.).

Wyrazy pokrewne :
Są to wyrazy należące do tej samej rodziny. Zawierają przez to wspólny rdzeń (np. droga, dróżka, drogowy, podróżnik).

Synonimy:
Są to wyrazy bliskoznaczne lub równoznaczne (np. ziemniak — kartofel, podatny —uległy, wandal — szkodnik).
Pole wyrazowe:
jest to zespól wyrazów skupionych wokół jednego słowa — hasła. Np. do pola wyrazowego skupionego wokół hasła ”medycyna" należą wyrazy: lekarz, pielęgniarka, szpital, recepta, klinika, operacja, zabieg, itd.

Związek rządu:
Polega na tym, że wyraz podrzędny podporządkowuje się gramatycznie wyrazowi nadrzędnemu (np. rzeczownik wchodzący w związek
z czasownikiem podporządkowuje mu formę przypadka: kupił (kogo?, co?) buty, brakuje (kogo?, czego?) chleba).

Ortografia i interpunkcja:


Pisownia „nie" z czasownikami
”Nie" z czasownikami piszemy osobno (nie wie, nie idą, nie trzeba).
Wyjątkami są: nienawidzić, niedomagać, niepokoić, niedowidzieć.

Pisownia „nie" z rzeczownikami
”Nie" z rzeczownikami piszemy łącznie (nieład, nieprzyjaciel, niepalenie, nieprzyniesienie). Zasady nie stosuje się w zdaniach o konstrukcji przeciwstawnej (np. Nie przyjaciel to, lecz wróg.).

Przecinek oddzielający przydawki
Oddzielamy przecinkiem stojące obok siebie równorzędne przydawki nie połączone spójnikiem (np. To są dzieci miłe, grzeczne, kulturalne.).

Przecinek oddzielający wołacze i wykrzykniki
Oddzielamy przecinkiem wołacze (np. Edyto, muszę ci coś powiedzieć.) i wykrzykniki (np. Hej, co tam robisz?).

Przecinek w zdaniu złożonym podrzędnie
Zawsze oddzielamy przecinkiem zdanie nadrzędne od podrzędnego.
Uwaga, jeśli przed spójnikiem „który" stoi przyimek, przesuwamy przecinek (np. Spotkałam Karola, o którym ci tyle opowiadałam.).

Przecinek w zdaniu złożonym współrzędnie
• Zawsze rozdzielamy zdania składowe połączone bezspójnikowo (np. Szedł ulicą, czytał gazetę.).
• Stawiamy przecinek przed spójnikami przeciwstawnymi (ale, lecz, jednak) i wynikowymi (więc, toteż, dlatego, zatem).
• Stawiamy przecinek przed spójnikiem „a" (np. Ja ci śpiewam, a ty śpisz.).
.• Nie stawiamy przecinka przed spójnikami łącznymi (i, oraz, ani) i rozłącznymi (albo, lub, bądź).
• Stawiamy przecinek przed spójnikami powtórzonymi (np. I deszcz pada, i słońce świeci.).


Powiązana strona:

Prześlij komentarz

0 Komentarze